Design & Maatschappij

In dit blok ga je zelf actief op zoek naar een bedrijf en ga je vervolgens aan de slag met het ontwerpen van een relatiegeschenk.

Het bedrijf

Het bedrijf dat je kiest moet bij jouw profiel passen. Heb je bijvoorbeeld gezondheid en maatschappij gekozen dan kan het zijn dat jouw bedrijf een schoonheidsspecialist is.

Je start de opdracht met een interview afnemen bij het bedrijf.



Het ontwerpproces

Van onderzoek naar idee tot concept. De concepten presenteer je met een PowerPoint aan het bedrijf en aan de klas.

Alle stappen binnen het ontwerpproces werk je uit tot je uiteindelijke ontwerp.



Eindproduct

Het eindproduct presenteer je op een beurs. Je bouwt zelf een stand op en presenteert jouw relatiegeschenk samen met een reclameposter.


Het ontwerpproces


De opdracht - Relatiegeschenk

Contact leggen met het bedrijf

Het eerste contact met jouw bedrijf is per e-mail. Hierna ga je langs bij het bedrijf om een interview te houden en een rondleiding te krijgen.

Zakelijke e-mail

Een zakelijke e-mail is anders dan een kort berichtje dat je stuurt naar jouw vrienden. Bekijk eerst hoe een zakelijke e-mail eruit hoort te zien en lever hem eerst in onder de Elo-opdrachten. Na toestemming van de docent kan je daadwerkelijk contact opnemen met jouw bedrijf. Een voorbeeld staat in het document hieronder.

Interview

Als je naar het bedrijf gaat ben je goed voorbereidt. Je bekijkt de website en bedenkt vragen voor het bedrijf. Stel open vragen en vraag door.

Voorbeelden van interview vragen kunnen zijn

  1. Hoeveel medewerkers heeft uw bedrijf?
  2. Wat vindt u belangrijk binnen uw bedrijf?
  3. Geeft u wel eens een cadeautje mee met de klant?

Voor nog meer voorbeelden klik hier.

Onderzoeksfase

In de onderzoeksfase bekijk je voorbeelden van bestaande relatiegeschenken. Wat is er allemaal al?

Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het maken van relatiegeschenken. Voorbeelden hiervan zijn Compacnon en van helden .

Ideefase

In de ideefase kom je tot nieuwe ideeën. Er zijn verschillende methodes om inspiratie op te doen waardoor je nieuwe ontwerpen kunt maken.

In een Schetsweb start je met 4 schetsen, die je telkens weer anders met elkaar combineert. Op deze manier heb je al snel 12 nieuwe ontwerpen.

Roulatieblad kan je gebruiken om in een groep meerdere ideeën te creëren.

Brainstormen is een creativiteitstechniek met als doel snel, veel nieuwe ideeën over een bepaald onderwerp of vraagstuk te genereren. Het kenmerk van een brainstormsessie is dat het waardeoordeel over de geopperde ideeën wordt uitgesteld totdat alle ideeën zijn opgesomd. (bron: wikipedia.nl)

In een Mindmap leg je jouw ideeën vast op papier.

Conceptfase

Een concept is een haalbaar idee. In de conceptfase ga je van al jouw ideeën de beste kiezen. Het kan ook zijn dat je een paar ideeën hebt gecombineerd. Het verschil tussen een concept en een idee is, dat je bij een concept precies weet hoe je het gaat maken, van welk materiaal en waar het logo van het bedrijf komt. Let er wel op, een concept is nog niet helemaal af. Het bedrijf kan nog kleine wijzigingen doorvoeren. De concepten presenteer je in een powerpointpresentatie. Een voorbeeld van een mooie presentatie zie je hieronder.


Uitvoeren

Na de presentatie van jouw 3 concepten, ga je ontwerp ook echt maken. Dit noem je het prototype. Het prototype kan je dan aan het bedrijf laten. Wil je nog meer informatie over het maken van prototypes klik dan even hier.

Proof of Concept: Dit is het eerste idee, waarmee je wilt laten zien of iets zou kunnen werken. Het is daarbij nog echt een voorbeeld, waarbij zowel vorm als functie kunnen veranderen. Je maakt en Proof of Concept om een idee testen, waarbij het niet hoeft niet te werken. Het kan gemaakt zijn van elk soort materiaal.

Functioneel Prototype: Dit prototype wordt gemaakt voor het testen van de techniek. Het belangrijkste is de functie, het uiterlijk doet er nog niet toe. De werking van de techniek staat voorop, en vaak is dit prototype dan ook niet vergelijkbaar met hoe het er uiteindelijk uit moet zien.

Vorm Prototype: Dit prototype is puur gericht op de vorm. Het is niet nodig dat het echt werkt, maar het is wel belangrijk dat het uiteindelijke materiaal gebruikt wordt. Op deze manier kan getest worden of het ontwerp goed, bruikbaar en handig is.

Design Prototype: Dit is de uiteindelijke versie, zowel vorm als functie kloppen.

bron:https://www.vernieuwenderwijs.nl/prototypes-maken-leerlingen/

Presenteren

Tijdens de laatste les ga je alles presenteren. Wij gaan de beurs op met onze producten. Jij moet jouw product gaan verkopen. Vertel het verhaal van idee tot prototype.

Prototype

Het prototype kan je printen, maken van hout of van karton. Je levert het in tijdens de laatste les.

Flyer en Poster

Op de Flyer staat het bedrijf, dit is reclame voor het bedrijf. Wat wil je bereiken met het uitdelen van de flyer? Maak de poster zo aantrekkelijk mogelijk. De stijl van het bedrijf moet terug komen in het ontwerp van de poster en jouw prototype moet goed in beeld staan.