Foto & Video

In dit blok ga je een promofilm voor een bedrijf of organisatie uit de buurt maken.

Reclame

Je hebt er elke dag mee te maken en komt het overal tegen: reclame. Reclame kan handig zijn maar ook misleidend.

Tijdens dit blok leer je wat reclame is en watvoor invloed dit op ons heeft. Zowel de positieve als de negatieve kanten komen aan bod. Je gaat zelf op een andere manier een reclameposter ontwerpen in Photoshop.

Promofilm

Elk goed bedrijf of organisatie maakt er gebruik van: een promofilmpje. Een aantrekkelijk filmpje zorgt voor veel klanten en naamsbekendheid.

Je gaat samen met twee klasgenoten een promofilmpje maken voor een lokaal bedrijf dat misschien wel echt gebruikt gaat worden!


Reclame

Wat is reclame eigenlijk en wat is de invloed van reclame op ons dagelijks leven? Hieronder vind je een aantal informatiebladen met filmpjes, een opdrachtenblad over reclame en reclame misleiding en de eindopdracht over dit onderdeel.


Camerastandpunten en kaders

Wanneer je gaat filmen is het eerst belangrijk om te weten hoe je een bepaalde sfeer laat ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld door middel van licht maar vooral ook door de camerastandpunten en kaders (kadrering) die je gebruikt. Hieronder staat een website waarop de camerastandpunten en kaders worden uitgelegd.


Oriënteren (les 1)

Voordat je aan het maken van een promofilm gaat starten moet er wel eerst wat onderzoek gedaan worden. Je gaat je eerst oriënteren. Je moet namelijk wel weten met wat voor bedrijf of organisatie je te maken hebt, er moet geen verkeerd beeld ontstaan uiteindelijk na het bekijken van de promofilm. Ga dus eerst uitzoeken met wat voor bedrijf je te maken hebt en wat je allemaal over dit bedrijf/organisatie kan vinden.

Oriëntatieopdracht:

Al deze informatie ga je in Photoshop bij elkaar zetten en hier maak je een mooi moodboard van. Doe dit in Photoshop op formaat A3: Bestand -> Nieuw -> Drukwerk -> A3, stel in staand of liggend en stel de Pixels in op 150 dpi (dots per inch, het aantal pixels dus op een gebied van 2,54 cm) in plaats van standaard op 300 dpi.  Plaats dit moodboard wanneer het klaar is op je blog/website.

Geen idee wat een moodboard of ideeënblad is? Raadpleeg internet!


Onderzoek doen (les 2)

In de tweede les ga je onderzoek doen. Heb ik dit niet al gedaan in de eerste les? zal je denken. Klopt, maar in deze les zal je ook daadwerkelijk contact gaan opnemen met het bedrijf/organisatie die je gekozen hebt. Je kan wel bedenken wat jij interessant of leuk zal vinden om te laten zien in de promofilm maar het gaat uiteindelijk om wat het bedrijf wil uitdragen (wat zij willen laten zien).

1. Zakelijke brief

Net als in het eerste blok (Relatiegeschenk) zal je ook hier weer een zakelijke brief moeten opstellen en versturen. Dit is misschien niet het meest leuke gedeelte van dit blok maar wel belangrijk. Je kan uiteraard je brief uit blok 1 erbij pakken en hem iets aanpassen, zoveel werk zal dat niet kosten! Laat hem wel door iemand controleren op spelfouten. Hieronder nogmaals het voorbeeld van een zakelijke brief.

2. Interview

Als je naar het bedrijf moet je goed voorbereid zijn. Je bekijkt de website en bedenkt vragen voor het bedrijf. Stel open vragen en vraag door. Stel op in Word.

Voorbeelden van interview vragen kunnen zijn

  1. Wat is de grootste doelgroep van uw bedrijf?
  2. Wat vindt u belangrijk binnen uw bedrijf?
  3. Hoe denkt u dat klanten uw bedrijf zien?

Voor nog meer voorbeelden klik hier.

3. Onderzoek naar promofilm

Zoek op Youtube maar ook via Google en op websites van (bekende en onbekende) bedrijven/organisaties. Zoek 3 goede en 3 minder goede of slechte promofilms uit en presenteer deze in een powerpoint of prezi (zet de powerpoint of link van je prezi op je blog).

Het moet duidelijk zijn waarom een promofilm goed is of waarom juist niet. Alleen de video plaatsen is dus niet voldoende! Er moet ook tekst bij. Gebruik de volgende criteria om aan te geven waarom een promofilm wel of niet goed is:

- > Kwaliteit van de video                         - > Boodschap (die de video uitdraagt)                            - > Gebruik van camera standpunten      - > Lengte van de video


Idee fase (les 3)

In deze fase ga je inspiratie op doen voor het maken van je promofilm. Je gaat aan de hand van de volgende manieren ideeën op doen die je zou kunnen gebruiken in jullie video.


Promofilm

Voor een lokaal bedrijf ga je samen met twee medeleerlingen een promofilmpje maken. De opdracht zal door iemand van dit bedrijf toegelicht worden. De wensen en eisen waaraan het filmpje moet voldoen zal deze persoon duidelijk maken, het is dus ook belangrijk dat je tijdens deze uitleg aantekeningen maakt! 

We zullen 1 les van 3 uur besteden aan het filmen op locatie. Heb je dan nog niet alles gefilmd? Dan spreek je met je medeleerlingen een andere datum af en overleg je dit uiteraard ook met je werkgever (het lokale bedrijf) via mail of telefoon. Filmen kan met een filmcamera van school maar ook met je eigen smartphone. Hierbij is het wel belangrijk dat je goed de tips doorneemt die je in het PDF bestand hieronder vindt!

Voor het bewerken heb je 2 a 3 lessen van 3 uur. Dit bewerken ga je doen in Adobe Premiere Pro CC, dit staat op de computers op school. Om goed te snappen hoe dit programma werkt staan hieronder wat instructievideo's. Wil je er meer bekijken? Dan ga je zelf op zoek naar meer tutorials bijvoorbeeld via Youtube of Vimeo. 



Instructievideo Adobe Premiere Pro CC