Design & 3D

In dit blok leer je denken als een ontwerper. Wij starten met een muisvriendelijke muizenval. Je gaat leren printen met de 3D-printer en je ontwerpt een eigen bordspel. Zelf ga je actief op zoek naar een doelgroep en leer je alle stappen te maken in het ontwerpproces.

Ontwerpcirkel

Wat zijn eigenlijk de stappen van het ontwerpproces en hoe kan je ze eenvoudig allemaal nemen? Om deze stappen goed te leren kennen starten wij met een korte ontwerpopdracht.

Bordspel

Elk spel heeft zijn eigen doelgroep, moeilijkheidsgraad en spelduur. In groepen ga je een eigen game bedenken en maken. Het bord ontwerp je in Photoshop, de spelregels in Word en je ontwerpt en maakt zelf pionnen van hout of kunststof.

Tinkercad

Aan de slag met Tinkercad, je leert met de software te werken die gebruikt wordt om modellen te ontwerpen voor de 3D printer.



Welk onderdeel print jij met de 3D printer?


Muisvriendelijke Muizenval (les 1 tot 3)

In het ontwerpproces zitten 4 stappen: onderzoek doen(1), ideeën bedenken(2), uitwerken tot concepten(3) en het maken en testen van het ontwerp(4).

1. Het onderzoek

Zoek op internet naar voorbeelden van bestaande ideeën. Gebruik google of instructables.com. Zet enkele voorbeelden op je blog.

2. Ideeën bedenken

In deze fase ga je samen met een groepje heel veel ideeën bedenken. Alles kan, niets is te gek. Bedenk wel dat je zelf voor de materialen moet zorgen. Teken voorbeelden van de ideeën en zorg ervoor dat ze op je blog komen te staan.

3. Van idee naar concept

Het beste idee werk je uit op een A3 vel. Hier staan alle materialen op die je wilt gebruiken, maar ook de maten. Hoe groot is een muis eigenlijk? Is het concept goedgekeurd dan mag je gaan bouwen.

4. Bouwen en testen

Nu ga je het ontwerp ook echt maken. Werkt het ontwerp precies zoals je van te voren bedacht had? Wat zou er beter kunnen.


Tinkercad (les 4)

Deze les besteden wij aan het werken op Tinkercad. Bekijk de instructievideo om te zien hoe je een account aan moet maken. Heb je al een account dan kan je meteen aan de slag.

De opdracht

Maak een bedel/hanger voor aan een ketting, sleutelbos, of armband. Je mag je naam er op zetten maar let er op dat het voorwerp zowel holle als bolle vormen moet hebben.


Het bordspel (les 5-8)

Nu je weet hoe je moet ontwerpen kan je verder met de tweede grote opdracht: het bedenken van je eigen bordspel!

Je gaat in een groepje van drie personen opnieuw alle stappen van het ontwerpproces doorlopen. Houd alles netjes bij op je blog/website.

Het spel bestaat uit 3 onderdelen:

1) Het borspel gemaakt in Photoshop.

2) Pionnen/spelers gemaakt met de 3D printer.

3) De spelregels beschreven in Word. 


Presenteren en reflecteren (les 9)

In deze laatste les gaan jullie het gemaakte bordspel presenteren. Vertel wat er goed ging maar ook wat er volgende keer beter kan. Jullie presentatie zal ongeveer 3 minuten duren.

Als ieder groepje gepresenteerd heeft ga je reflecteren, terugkijken op je proces en eindproduct. Gebruik hiervoor de vragen die je links in het venster onder JAAR 1 kan terugvinden en ook al in andere blokken hebt gebruikt. Beantwoord niet alleen maar de vragen maar maak er echt een goedlopend stuk tekst van. Dit reflecteren doe je individueel en zet je uiteindelijk ook op je blog/website.