Foto & Video

In dit blok ga je een promofilm voor een bedrijf of organisatie uit de buurt maken.

Reclame

Je hebt er elke dag mee te maken en komt het overal tegen: reclame. Reclame kan handig zijn maar ook misleidend.

Tijdens dit blok leer je wat reclame is en watvoor invloed dit op ons heeft. Zowel de positieve als de negatieve kanten komen aan bod. Je gaat zelf op een andere manier een reclameposter ontwerpen in Photoshop.

Promofilm

Elk goed bedrijf of organisatie maakt er gebruik van: een promofilmpje. Een aantrekkelijk filmpje zorgt voor veel klanten en naamsbekendheid.

Je gaat samen met twee klasgenoten een promofilmpje maken voor een lokaal bedrijf dat misschien wel echt gebruikt gaat worden!


Promofilm

Voor een lokaal bedrijf ga je samen met twee medeleerlingen een promofilmpje maken. Jullie zullen er zelf achter moeten komen wat de wensen en eisen zijn waar het filmpje aan moet voldoen, jullie zullen dus zelf contact op moeten nemen met dit bedrijf en uiteindelijk langs moeten gaan om te filmen op locatie.

We zullen 1 les van 3 uur besteden aan het filmen op locatie. Heb je dan nog niet alles gefilmd? Dan spreek je met je medeleerlingen een andere datum af en overleg je dit uiteraard ook met je werkgever (het lokale bedrijf) via mail of telefoon. Filmen kan met een filmcamera van school maar ook met je eigen smartphone. Hierbij is het wel belangrijk dat je goed de tips doorneemt die je in het PDF bestand hieronder vindt!

Voor het bewerken heb je 2 a 3 lessen van 3 uur. Dit bewerken ga je doen in Adobe Premiere Pro CC, dit staat op de computers op school. Om goed te snappen hoe dit programma werkt staan hieronder wat instructievideo's (les 4&5). Wil je er meer bekijken? Dan ga je zelf op zoek naar meer tutorials bijvoorbeeld via Youtube of Vimeo.

Volg de stappen hieronder beschreven. Succes en veel plezier dit blok met het maken van jullie Promofilm!


Camerastandpunten en kaders

Wanneer je gaat filmen is het eerst belangrijk om te weten hoe je een bepaalde sfeer laat ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld door middel van licht maar vooral ook door de camerastandpunten en kaders (kadrering) die je gebruikt. Hieronder staat een website waarop de camerastandpunten en kaders worden uitgelegd.


Oriënteren (les 1)

Voordat je aan het maken van een promofilm gaat starten moet er wel eerst wat onderzoek gedaan worden. Je gaat je eerst oriënteren. Je moet namelijk wel weten met wat voor bedrijf of organisatie je te maken hebt, er moet geen verkeerd beeld ontstaan uiteindelijk na het bekijken van de promofilm. Ga dus eerst uitzoeken met wat voor bedrijf je te maken hebt en wat je allemaal over dit bedrijf/organisatie kan vinden.

Oriëntatieopdracht:

Al deze informatie ga je in Photoshop bij elkaar zetten en hier maak je een mooi moodboard van. Doe dit in Photoshop op formaat A3: Bestand -> Nieuw -> Drukwerk -> A3, stel in staand of liggend en stel de Pixels in op 150 dpi (dots per inch, het aantal pixels dus op een gebied van 2,54 cm) in plaats van standaard op 300 dpi.  Plaats dit moodboard wanneer het klaar is op je blog/website.

Geen idee wat een moodboard of ideeënblad is? Raadpleeg internet!


Onderzoek doen (les 2)

In de tweede les ga je onderzoek doen. Heb ik dit niet al gedaan in de eerste les? zal je denken. Klopt, maar in deze les zal je ook daadwerkelijk contact gaan opnemen met het bedrijf/organisatie die je gekozen hebt. Je kan wel bedenken wat jij interessant of leuk zal vinden om te laten zien in de promofilm maar het gaat uiteindelijk om wat het bedrijf wil uitdragen (wat zij willen laten zien).

1. Zakelijke brief

Net als in het eerste blok (Relatiegeschenk) zal je ook hier weer een zakelijke brief moeten opstellen en versturen. Dit is misschien niet het meest leuke gedeelte van dit blok maar wel belangrijk. Je kan uiteraard je brief uit blok 1 erbij pakken en hem iets aanpassen, zoveel werk zal dat niet kosten! Laat hem wel door iemand controleren op spelfouten. Hieronder nogmaals het voorbeeld van een zakelijke brief.

2. Interview

Als je naar het bedrijf moet je goed voorbereid zijn. Je bekijkt de website en bedenkt vragen voor het bedrijf. Stel open vragen en vraag door. Stel op in Word.

Voorbeelden van interview vragen kunnen zijn

  1. Wat is de grootste doelgroep van uw bedrijf?
  2. Wat vindt u belangrijk binnen uw bedrijf?
  3. Hoe denkt u dat klanten uw bedrijf zien?

Voor nog meer voorbeelden klik hier.

3. Onderzoek naar promofilm

Zoek op Youtube maar ook via Google en op websites van (bekende en onbekende) bedrijven/organisaties. Zoek 3 goede en 3 minder goede of slechte promofilms uit en presenteer deze in een powerpoint of prezi (zet de powerpoint of link van je prezi op je blog).

Het moet duidelijk zijn waarom een promofilm goed is of waarom juist niet. Alleen de video plaatsen is dus niet voldoende! Er moet ook tekst bij. Gebruik de volgende criteria om aan te geven waarom een promofilm wel of niet goed is:

- > Kwaliteit van de video                         - > Boodschap (die de video uitdraagt)                            - > Gebruik van camera standpunten      - > Lengte van de video


Idee fase (les 3)

In deze fase ga je inspiratie op doen voor het maken van je promofilm. Je gaat aan de hand van de volgende manieren ideeën op doen die je zou kunnen gebruiken in jullie video.

Opdracht Mindmap:

Maak een mindmap via illustrator of Word. Zet in het midden de naam van het bedrijf dat jullie hebben gekozen en zet daar vervolgens een vak of ovaal omheen. Vul de rest van de ruimte nu op met steekwoorden. Schrijf vooral op waar je je op wil focussen bij je promofilm.

Vul na het maken van de mindmap het volgende formulier in via Word of Acrobat Reader:

Opdracht Storyboard:

In het vorige formulier heb je opgeschreven wat het doel is van jullie promofilm en hoelang jullie film gaat worden. Bij deze opdracht ga je verder uitwerken wat je precies gaat filmen en op wat voor manier. Probeer dit zo duidelijk en exact mogelijk te doen. Kijk eerst goed naar het voorbeeld formulier Storyboard voordat jullie aan het formulier storyboard promofilm beginnen. 


Adobe premiere pro CC (les 4 of 5)

Wanneer je een promofilm wil maken moet je natuurlijk wel eerst weten welke software je daarvoor moet gebruiken. Dit jaar gaan jullie aan de slag met een meer professioneel programma om films mee te bewerken: Adobe Premiere Pro CC. Dit programma staat ook op jullie computer, wanneer je bij Start klikt en je typt Premiere in dan verschijnt het programma meteen. Dit programma is niet heel moeilijk maar je moet er wel mee leren werken, daarom gaat iedereen individueel eerst de onderstaande opdracht uitvoeren.

Opdracht:

Je gaat voor deze opdracht een filmpje van een skateboarder die een kickflip doet bewerken. Het filmpje dat je nodig hebt voor deze opdracht kan je downloaden van magister (ELO -> Bronnen -> J mavo 3 -> Moderne Media & Design -> Foto&Video -> kickflip).

Aan de hand van tutorials en zelf experimenteren ga je het volgende toevoegen aan het filmpje:

- Je laat het filmpje drie keer achter elkaar zien, 2x normaal en 1x in slow motion.                      - Je maakt een titelblad aan met daarop wat er gebeurt in de video.                                              - Je maakt een aftiteling met daarop wie het gemaakt heeft.                                                          - Je verandert de kleur van het tweede filmpje, de kleur bepaal je zelf.                                         - Je zet muziek onder het filmpje (zelf uitkiezen, gebruik youtube converter).                               - Laat de muziek wel uitfaden anders stopt de muziek ineens abrupt.                                            - Je zorgt dat er transities (overgangen) komen tussen de filmpjes, welke bepaal jij zelf.             - Sla het filmpje op als een QUICKTIME bestand en niet als een project en zet hem onder je map of  je website als dat kan.

Hieronder vind je alvast een basis tutorial om je verder op weg te helpen in het programma. Zoek op youtube of internet naar tutorials die jou verder kunnen helpen. Vraag als het niet lukt medeleerlingen om jou te helpen.

Check hieronder de link voor meer handige tutorials over Adobe Premiere Pro CC:


Editen (les 6 ,7 & 8)

In les 6 t/m 8 gaat jouw groepje bezig met het bewerken oftewel het editen van het promofilmpje. Jullie zijn naar het bedrijf gegaan om te filmen aan de hand van jullie storyboard en nu hebben jullie filmmateriaal.

Dit materiaal moet natuurlijk eerst op de computer gezet worden. Dit kan door middel van een kabeltje maar heb je dit niet bij de hand dan kan je via de app store op je telefoon de WETRANSFER app downloaden waarmee je bestanden van je telefoon tot 2GB kan versturen. Heb je met een camera gefilmd? Dan gebruik je een kaartlezer van school.

Staat het filmmateriaal op je computer dan kan je aan de slag met het editen! In de vorige lessen hebben jullie al kennisgemaakt met Adobe Premiere Pro. In principe zou iedereen uit het groepje kunnen editen maar omdat het een professioneel promofilmpje moet worden is het handig om degene die het beste kan editen uit het groepje dit te laten doen. De rest kan ideeën aandragen of alvast op zoek gaan naar muziek voor onder het filmpje. Let hier wel op auteursrecht, niet elk muziekje mag je zomaar gebruiken.


Extra (Adobe After Effects)

Gaat het editen van jullie filmpje heel makkelijk en soepel en hebben jullie tijd over? Ga dan aan de slag met Adobe After Effects, een software programma waarmee je speciale effecten kan toevoegen. Je zou hiermee het begin van jullie promotiefilm kunnen maken om jullie filmpje net even extra 'swung' te geven!

Kijk hieronder tutorials voor het gebruik en de mogelijkheden van dit programma.


Presenteren (les 9)

Het is zover, jullie gaan jullie promofilm presenteren! Bereid dit ook voor. Leg uit waar jullie op gelet hebben, waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt en waarom hebben jullie voor dit bedrijf gekozen? De presentatie moet minimaal 5 minuten duren en iedereen uit het groepje zal wat moeten vertellen. Laat in deze presentatie jullie passie en overtuiging zien, waarom is jullie filmpje goed gelukt maar ook wat er een volgende keer wellicht beter zou kunnen.

Na jullie uitleg laten jullie zien wat eruit is gekomen. Belangrijk is dus ook dat je jullie presentatie opbouwt naar het eindproduct toe. De presentatie is ook een onderdeel waarop je getoetst gaat worden. Succes!